30 augustus 2021

Cesky Krumlov

Cesky Krumlov is gelegen in Zuid Bohemen, niet zo ver meer van de Oostenrijkse grens.
Iets zuidelijker ligt het Bohemer Wald, een “no-go-zone” tijdens de koude oorlog.
Daardoor is dit woud ook nog een uniek stuk natuur precies doordat dit vrij lang verboden gebied was.

Het stadje is vrij goed bereikbaar met de bus vanuit Praag (busstation Florenc).
Indien niet teveel file 3,5 uren, indien druk 1 uurtje extra.
Na Praag is Krumlov (Krumau in het Duits), het meest bezochte stadje van Tsjechië.
Het kan er dus behoorlijk druk zijn!

Wij waren echter gevaccineerde buitenlandse toeristen, en ook zowat de enige buitenlanders tussen de Tsjechische dagjesmensen. Zo had de coronapandemie ook eens haar positieve kantje.
Vóór Corona werd dit plaatsje overspoeld door Aziatische toeristen, zo vertelde men ons.

In ieder geval was Daniela, onze gastvrouw, erg blij hier weer eens buitenlandse toeristen te moge verwelkomen, ook al kwamen we uit het complexe België.

We logeerden rechtover het museum van Egon Schiele, een expressionnist die actief was begin 20e eeuw.
Deze Oostenrijkse kunstenaar woonde hier een tijdlang in Krumlov, de geboortestreek van zijn moeder.
Na zijn scheiding, ongehoord in die tijd in een plattelandsstadje, werd hij weggepest.

Egon bewandelde een controversiëel pad, dat merk je ook in zijn werk.
Hij werd beinvloed door Gustav Klimt en ging ervandoor met zijn favoriet model.
Het museum biedt een treffend overzicht van zijn korte carrière, hij stierf immers op 28 jarige leeftijd in Wenen.

Het museum bevindt zich in een voormalige brouwerij, in de zomer van 2021 waren er ook tentoonstellingen van o.a.
Josef Seidel een plaatselijke fotograaf met mooie zwart-wit foto’s van eind 19e – begin 20e eeuw in Krumlov.
Voorts nog hedendaagse kunst van de Japanner Tets Ohnari, maar voor mij was dé openbaring: Michael Rittstein:

Grote heel kleurrijke werken meestal in acryl, met door elkaar kronkelende figuren, dieren, objecten. Je neemt dus best wel wat tijd om het doek wat te ontleden, waardoor zijn op het eerste zicht chaotisch aandoende werken meer en meer diepgang krijgen.

Een aanrader, laat je maar eens verrassen.

Krumlov, oude stadsdeel in een nauwe meander van de Vltava

We starten de beschrijving vanaf het busstation in de wijk Horni Brana, maar je kan ook aanpikken op gelijk welk ander punt.

Op voorhand al eens loeren wat er te zien is onderweg?

Klik op onderstaand icoontje voor de foto’s.

FOTO'S CESKY KRUMLOV

De route volgen op je smartphone?

Klik op onderstaande icoontje voor de link naar “Outdoor active”.

GPX KRUMLOV

START VAN DE WANDELING, vanaf het busstation

Achter de perrons van het busstation, kom je bij trappen.
Ga naar beneden, steek over via het zebrapad en ga een 100-tal meter naar rechts.
Je komt bij een pad die linksaf, vrij steil naar beneden buigt.

Even later kom je bij een brugje.
Steek de rivier over en ga naar links, je volgt verder de Vltava stroomopwaarts.

Na ongeveer 500 meter, net na een terrasje met stoeltjes aan de rivier, ga je rechtsaf, Na Fortne, een smal straatje in.
Je komt uit op Nove Mesto, nu eventjes rechtsaf en dan weer links Formanska in.

Op een T, kun je rechtsaf de tuin in van het Bozihoklooster.

Achter dit klooster ligt er een ander verborgen, bereikbaar door eventjes terug te keren naar de straat Latran om dan bijna direct rechts af te slaan naar een voormalig Clarissenklooster.

Via een binnenpleintje wandel je door en kom je uit op Pivovarska, waar stadsparking 2 (Postou) is gelegen.
Linksaf nu en je komt wat verder uit bij de Budweiserpoort van Latran.

Ga doordat je door de poort bent gewandeld links van de straat en even verder, net vóór een drukke weg, merk je een padje naar links die uitnodigend door een park gaat.
Links loopt er een beekje met daarachter de achterkant van de imposante burcht op de rots.

Je komt uit bij stadsparking 1 (Jelenka).
Ga linksaf onder een hoge galerij van het kasteel door.
Je komt uit op de Vltavarivier.
Ga rechtsaf en vervolg stroomopwaarts.
Links op het riviertje zie je hoe zwermen kayaks, kano’s, rafts, soms ook wel binnenbanden van vrachtwagens enthousiaste mensen langs een smalle doorgang op het water naar beneden laten glijden.

Bij het volgende brugje, ga je linksaf, steek de rivier over en ga direct weer links.
Je wandelt nu dus stroomafwaarts en keert terug via de andere oever.
Je passeert hierbij de achterkant van een groot geel gebouw, waar er nog een schoorsteen naar de hemel wijst.
Dit is de achterkant van de voormalige stadsbrouwerij, tegenwoordig woningen en ateliers voor kunstenaars en expositieruimtes waaronder het Egon Schielemuseum aan de andere kant van het gebouw (Siroka).

Wat verder wordt het pad versperd door horecaterrassen langs de rivier.
Ga rechtsaf onder een poortgebouw, na 30 meter linksaf en je komt uit op Siroka.
Rechtdoor voorbij een oude watermolen (links) en je komt uit bij een houten brugje.

Voor een bezoek aan kasteel en tuinen ga je over het brugje met kruisbeeld, volg de kudde rechtsaf en ga 100 meter verder links de trappen op die je naar het burchtcomplex leiden.
Boven linksaf, naar omhoog, onder een brug zie je het zielige onderkomen van 2 beren en je komt uit waar je wou zijn.

Kasteeltuinen

Na je bezoek aan het kasteel kun je de wandeling nu of op een later tijdstip vervolgen.
Dus naar beneden het houten brugje terug oversteken en rechtdoor volgen via Radnicki tot op het vierkante markpleintje.
De fontein is een pestzuil.
Ga rechtdoor voorbij de fontein, passeer de fontein rechts en neem een smalle doorgang.
Dit steegje leidt je naar Kostelni.

Hier naar links via een kasseibaantje bergop.
Een 50-tal meter vóór de St Vituskerk, kun je rechts enkele trappen naar omhoog die je naar een uitkijkpunt leiden.
Keer op je stappen terug, vervolg voorbij de kerk om op een T aan te komen.
Horni, wat boven betekent, m.a.w. nog eventjes naar omhoog, rechtsaf dus.

Wat verder rechtover een poepsjiek hotel is er links een klein parkje.
Dit is het park van het seminarie er naast.
Van hieruit heb je een niet te missen panorama op het kasteel en de St Joostkerk.

Keer op je stappen terug, bergaf nu en kies voor het 1e smalle straatje rechtsaf en vrij steil bergaf gaat, Satlavska.
Steeds rechtdoor, de straat heet nu verder Masna.

Wat verder kom je bij de kruising met Radnicni, volg rechtdoor en ga Dlouha in.
Neem dan de 2e straat links, dit is Siroka.
In deze straat vind je het eerder vernoemde Egon Schielemuseum.

Bij een pleintje aangekomen, volg je nu verder rechtdoor Kajovska en komt uit bij een stenen brug (Dr Benesebrug) die je reeds in een eerdere lus bent overgestoken.
Ga de brug over, toen kwam je van rechts, wij gaan nu echter linksaf en volgen een pad vlak naast de rivier die een park induikt.
Links een mooi zichtje op de St Vituskerk.

Vervolg doorheen het Mestsky park, loop waar je zin in hebt: dicht bij het water of wat dieper in het park.
Op het einde van dit parkje, kom je dan uit ofwel bij stadsparking 3 dichtbij de brug,
ofwel nabij de kapel van St Martina.
In dit laatste geval passeer je via Linecka nog voorbij een synagoge en kom je zo dadelijk bij de brug pover de Vltava.

Eenmaal over de brug, direct linksaf, volg je de rivier stroomafwaarts via Po Vode.
Wat later nog steeds verder langs de rivier wandelen via Rooseveltova.
Deze straat klimt dan zachtjes weer naar omhoog om boven bij Horni (weet je nog?) aan te komen.

Op een soort pleintje kun je nog even naar links om bij een brugje nog eens naar de oude stad te turen.
Keer op je stappen terug en sla bij de grote weg linksaf die je verder naar beneden volgt wanneer je terug naar het busstation wil marcheren.
Op de rechtse hoek van de grote baan vond ik de enige winkel (de COOP), waar je aan brood of wat gebak kan geraken.
Ik vermeld het gewoon eens terloops omdat je anders hier in Krumlov geen enkele bakker zal vinden.
Aan de andere kant zijn er hier wel 100 horecazaken waar je iets vindt om te eten, maar een zoetekauw als ik schnabbelt graag eens een krieken- of appelgebakje uit het vuistje op wandeling.

Voor de wandelaars die wat meer de natuur in de omgeving willen ontdekken vermeld ik een leuk lusje van een 6-tal Km via een stuk GR pad, die ik gevolgd heb op de telefoon via “viewranger”.

Tegenwoordig is viewranger overgenomen door OUTDOORACTIVE en vind ik ze niet meer terug.
Via mijn oude plannetje heb ik zo goed mogelijk het oude spoor gevolgd, echter ….nu van achter mijn computerscherm.

De wandeling loopt door een mooi stukje bos ten Westen van Cesky en keert terug via de burcht naar Cesky centrum.

Een zoete picknick aan de rand van een bos onderweg is dan ook eens een leuke pauze.
Bovendien nog gratis bijgeleverd: Mieren, horzels, muggen, bijen, hoornaars, pissebedden, naaktslakken, duizendpoten, ….. of ander vliegend en kruipend gespuis, die wanneer ze iets zoets ruiken er ook als de kippen bij zijn om mee aan tafel te komen.