16 maart 2021

GR 129: Brugge – Ronse (Ellezelles)

De GR 129 Dwars door België, “la Belgique en diagonale”, loopt van Brugge tot Arlon.
Wij hebben het traject tot aan de taalgrens gelopen, in praktijk bevonden we ons 250 meter ver in de Provincie Henegouwen ter hoogte van de “Moulin Cat Sauvage”.
De volledige route tot in Arlon is 569 Km lang en wordt beschreven in 3 gidsen die je bij GR paden kunt bestellen.

Traject Vlaanderen is 116 Km en loopt van Brugge tot Ellezelles (op de baan Ronse – Lessines).

Traject Wallonië:
Ellezelles – Dinant is 195 Km stappen
Dinant – Arlon is nog eens 258 Km verder

We zijn begonnen in februari 2020 aan de Katelijnepoort in Brugge maar zijn pas in augustus op het Vlaamse eindpunt aangekomen.
Analoog aan de GR 131, stapten we met vrienden de route af en maakten daarbij gebruik van 2 auto’s om ons te verplaatsen tussen begin- en eindpunt.
Na enkele etappes gooide Covid 19 roet in het eten, zodat we ons een hele poos hebben beperkt tot plaatselijke wandelingen rond ons kot met ons tweetjes.

Soit, ….de 116 Km hebben we verdeeld in 9 etappes van om en bij de 13 Km.

De vorige keer liepen we op kaart en hielden we de rood/witte markeringen nauwgezet in de gaten.
Door Corona heb ik ondertussen wat meer achter het scherm van mijn laptop doorgebracht en ben ik via de website van Groteroutepaden wat meer over digitale navigatie gaan uitvlooien.
Ik heb “View Ranger” nu op mijn smeurtfeun staan en ben dan eindelijk zover gekomen om de GR 129 Vlaanderen op die telefoon te installeren! Niet dat ik nu van plan ben me volledig door die blindengeleidehond te laten meeslepen, ik doe nog steeds een plannetje mee op papier voor het geval de batterij het vroegtijdig laat afweten of voor het geval “geen bereik,… sorry, we helpen U zo dadelijk verder, eventjes geduld, wind je vooral niet op”.
Toch biedt die applicatie, die trouwens gratis is, voordelen wanneer op bepaalde plaatsen duistere handen de wit/rode tekens doen verdwijnen. Echter de merktekens verdwijnen ook achter een bordje van de plaatselijke mountainbikeclub, zelfs de gemeentelijke aankondiging dat je op hun grondgebied een mondmasker moet dragen wordt keurig met spanbandjes boven de wit/rood tekens opgehangen. Het komt meer en meer voor, meestal dichtbij de bewoonde wereld, dat je een baken mist en te ver loopt. Vandaar dat het wel eens handig kan zijn om je positie te bepalen tov de te volgen route, dus  doe maar door, we vinden toch het juiste spoor en blijven langs jullie privébezit wandelen met respect voor één ieder! Het grote gevaar schuilt niet in een wandelaar denken we, gewoon om jullie gerust te stellen, we komen gewoon van de streek proeven.

Meer uitleg over View Ranger vind je hier:

• De Vlaamse GR 129 start dus in Brugge.
  • Via de Assebroekse meersen bereik je het kanaal Gent-Brugge te Beernem.
  • Dan volgt een heel stuk bosrijk gebied tot Ruiselede.
  • Via de heuvelkam van de cuesta van Tielt, daal je af naar de Leie.
  • Daarna gaat het richting Vlaamse Ardennen: Oudenaarde, Maarkedal, om te eindigen Oostelijk Ronse.

Ik maak steeds gebruik van hetzelfde recept: een eenvoudig schematisch overzicht waar je kunt parkeren en een kort overzicht van wat je te zien krijgt die dag.

Via de knop “FOTO’S”, kun je al eens visueel loeren wat er te zien.

GR 129 FOTO'S

Via de knop “GPX”, word je doorverwezen naar de website van “Grote Routepaden” om de meest actuele route op je telefoon of ander navigatietoestel te downloaden.

Kijk ook eens onderaan de overzichtskaart, voor eventuele trajectwijzigingen op de route.
Indien JA, kun je deze wijzigingen als PDF eens bekijken of downloaden.
Voor de GR 129, zijn er soms wel wat wijzigingen van het parcours. Normaal gezien worden wijzigingen ook wel ter plaatse aangeduid via de gekende wit/rode bordjes.

GR 129 GPX

Verder, de meest uitgebreide rubriek, “CURIEUZENEUS”.

Hier vind je wat geschiedenis, weetjes, de geografische ligging, een legende, een persoonlijke en bijgevolg subjectieve visie doorspekt met wat humor, omdat het nu ook weer NIET de bedoeling is al te serieus te worden.
Ik plaats de etappes in hun historische en geografische context, het heeft me geleerd ons Vlaanderen beter te begrijpen, een kleurrijk en zeker géén uniform lappendeken binnen een al evenzeer kleurrijk land die ze België noemen.

GR 129 CURIEUZENEUS

Etappe 1: Brugge – Beernem

Eindpunt:

• Beernem Louisabrug over het kanaal Gent – Brugge.
    Onder deze brug kun je gerust parkeren.

Rij met 2 wagens naar het eindpunt van de wandeling.

Bedoeling is om 1 wagen eerst op het eindpunt van je wandeling te parkeren.
1 autootje laat je hier dus eenzaam achter.
Met het andere autootje rij je naar het beginpunt van de wandeling, voor deze eerste etappe dus naar Brugge.
Start je wandeling.
Te voet op het eindpunt aangekomen, heb je nu dat reservewagentje staan om het andere wagentje in Brugge terug te gaan oppikken.

Voor de meer sportievelingen kun je als alternatief er ook voor kiezen om de heen- of terugweg terug te fietsen, dan heb je maar 1 auto nodig en was je die dag een stuk ecovriendelijker bezig.
Openbaar vervoer kan ook, maar dat vergt al wat opzoekwerk en zal een heel ander stapschema worden met langere etappes.

Hoe je terugrijdt ontdek je hier onder.

Terugweg:

• Rij weg van het kanaal Gent-Brugge en neem richting Oedelem. Bij het eerstvolgende ronde puntje ga je naar links, eerste afslag in navigatietaal, richting Assebroek.
  • Vervolg tot alweer een rond punt bij het “Vliegend paard”, ga je linksaf richting Assebroek-Brugge.
  • Je komt uit op de ringweg, de Katelijnepoort ligt recht voor je.
  • Ga vóór de Katelijnebrug linksaf op de ring, rij over de grote brug en hou het linkse rijvak.
  • Sla dan linksaf naar parking station.

Start:

• Gemakkelijkste optie is het wagentje achter te laten op de betaalparking aan het station van Brugge.
  • Om het begin van de wandeling aan te vangen ga je van de parking naar de buitenring R30, steek hem niet over, maar sla rechtsaf en blijf op het voetpad.
  • De weg loop wat omhoog, neem de eerste rechtsaf (wit bordje Katelijnestraat), dat is de Bargestraat.
  • Enkele meters verder kom je bij de parking voor tourbussen aan het jachthaventje.
  • Volg de Bargeweg in een wijde bocht naar links en ga onder de grote brug door.
  • Je komt aan de zogenaamde “Rode Luifel”, een rode stalen constructie met infobureau, dé verzamelplaats voor buitenlandse toeristen om Brugge te bezoeken.
  • Volg de toeristen over het houten brugje, ga nu rechtafs en neem afscheid van de meute.
  • Volg de Katelijnevest, je wandelt onder bomen het pad verder.
  • Hou je op het vak van de voetgangers, en bereik zo je startplaats:
  • de Katelijnebrug.
  • Ga over de brug maar ga nog vóór de ringweg direct naar rechts en volg een pad die parallel het water volgt.
  • Volg verder de wit/rode tekens.

Landschap:

De Assebroekse Meersen zijn een laaggelegen gebied die bijna op zeeniveau liggen.
Iets verder kom je bij het Beverhoutsveld, waar de clash Brugge – Gent plaats vond. (zie curieuzeneus).
Naar het einde van de etappe toe wandel je langs de oevers van het kanaal, een beschermde zone met struiken, kreupelhout en plots opduikende ezeltjes.

Etappe 2: Beernem – Doomkerke

Eindpunt:

• Aan de zendmasten van de vroegere Régie Maritime, grongebied Doomkerke mondt de GR uit op de Predikherenstraat.
  • Er rechtover ligt de Veldkapellestraat, hier kun je links parkeren.

Terugweg:

• Waar je geparkeerd stond, rij je terug naar de Predikherenstraat.
  • Ga rechtsaf voorbij de zendmasten tot aan een kruispunt bij “café de Radio”.
  • Op het kruispunt bij café “de radio”ga je linksaf.
  • Steeds rechtdoor nu, je rijdt voorbij het penitentiair centrum tot op de N370 (baan Wingene-Beernem).
  • Ga rechtsaf om daarna over de brug van de E40 te rijden.
  • Steeds rechtdoor rij je over de spoorwegbrug.
  • Steeds rechtdoor kom je aan de brug over het kanaal Gent – Brugge, dit is de Louisebrug.

Start:

• Louisebrug Beernem = eindpunt verleden week.

Landschap:
Heel in het begin van de wandeling een klein stukje typisch Vlaamse lintbebouwing.
Eenmaal over de spoorlijn bereik je al vlug de bossen van het Bulskampveld.
Vervolgens nog steeds bos, nl. de Vagevuurbossen ten Oosten van de N370 (Beernem-Wingene).
Over de top van de cuesta Hertsberge-Lotenhulle, daal je af naar het StPietersveld waar er grotere stukken bos werden afgeplagd om het oorspronkelijke Veltgebied te herstellen.

Etappe 3: Doomkerke – Ruiselede

Eindpunt:

• Vanaf de E 40 of N44, neem je de baan Aalter-Tielt (N37).
  • Sla af richting Ruiselede en ga bijna onmiddellijk terug rechtsaf.
  • Parallel de N37 volg je een baantje richting recyclagepark, je rijdt ahw een stukje terug richting Aalter.
  • Je kunt er parkeren rechts bij een inham.
    Vind je hier géén parkeerplaats of zou het hinderlijk zijn om vrachtvervoer te laten uitwijken, keer om en je zal wel ergens een plaatsje vinden in het nabijgelegen industrieparkje.
    Het is dus niet altijd even simpel om je auto ergens te kunnen achterlaten, zelfs ook niet op de “boerenbuiten”. Wees geduldig, toon respect en hou je aan de geldende regels tenslotte is het voor ons plezier hé!

Terugweg:

• Rij naar Ruiselede centrum.
  • Waar kerk en gemeentehuis broederlijk naast elkaar staan, ga je rechtsaf.
  • Devies is steeds min of meer rechtdoor, Brugse baan en later Brugse steenweg volgend.
  • Bij café “de radio”, de zendmasten en er rechtover een kruis met veldkapel, kom je op een kruispuntje.
  • Rechtsaf gaat naar Maria Aalter, maar wij gaan LINKS de Predikherenstraat in.
  • 300 meter verdersla je linksaf in de Veldkapellestraat.

Start:

• Waar je verleden week gestopt bent, kun je de auto achterlaten in het begin van de Veldkapellestraat.

Landschap:
¾ van de etappe is heel bosrijk.
Je start aan de zendmasten en wandelt langs een grote poel van de “Gulkeputten”.
Na Doomkerke duik je weer de bossen in: Galatosbossen en Bruwaanbossen.
Dan klim je naar het “Hoogveld” op grondgebied van Maria Aalter of af te dalen naar een meer moerassig gebied waar Wantebeek en  Poekebeek voor natte voeten kunnen zorgen tijdens overvloedige regenval nabij het containerpark.

Etappe 4: Ruiselede – Aarsele

Eindpunt:

• In het centrum van Aarsele is er ruim parkeerplaats op de parking achter de St Martinuskerk;
  • Inrijden via de Pastorijstraat.
    Opgelet éénrichtingsverkeer, komende van Kanegem bvb moet je eerst rond de kerk rijden!

Terugweg:

• Van Aarsele naar Kanegem, een stukje “Paris-Roubaix wegdek”.
  • Rond het mooie kerkje waar Briek Schotte langs de reling scheert, ga je rechtdoor richting Ruiselede.
  • Op de drukke N37 aangekomen eventjes rechts richting Aalter rijden en je komt terug bij het industrieparkje.

Start:

• Aan het containerpark of industrieparkje van Ruiselede, naargelang je parkeerplaats vond, moet je eventjes de drukke N37 volgen richting Aalter.
  • Loop op het fietspad en steek dan voorzichtig over om de Oud Leykenstraat in te gaan (links op de Y splitsing).

Landschap:

Kleine reliëfverhoging naar het kasteelpark van Poeke waar je een verrassend imposant waterkasteel vindt.
Toen wij hier voorjaar 2020 wandelden stond hier ongeveer alles blank, de samenvloeiing van Reigerbeek met Poekebeek kan hier wel eens voor wateroverlast zorgen.
Na Poeke kom je in een veel weidser landschap terecht
Oude windmolens en dorpjes boven op de heuvelkammen gebouwd (Vinkt-Aarsele-Kanegem-Tielt), zijn typisch voor deze streek.

Etappe 5: Aarsele – Machelen aan de Leie

Eindpunt:

• Op de N 43 Gent-Deinze-Kortrijk volg je aan de verkeerslichten de wegwijzer Machelen.
  • De Dorpsstraat leidt je naar het centrum. Verschillende parkeermogelijkheden, wij vonden de  kleine parking begraafplaats wel handig, omdat een pad vrij vlug op de GR aansluit. Moest er net een begraving zijn, kun je ergens anders in het centrum ook wel je autootje kwijt.

Terugweg:

• Terugrijden naar de N43 en richting Kortrijk nemen.
  • In Olsene rechtsaf richting Dentergem N459 verder.
  • In Dentergem min of meer rechts houden om terug naar Aarsele te rijden.
  • Op de N35 eventjes rechts richting Tielt nemen om dan linksaf (frituur op je rechterkant) de Pastorijstraat in te rijden via de wettelijke richting (éénrichtingsverkeer in het centrum !!!!)

Start:

• Van op de parking achter de kerk ga je rechtsaf de Pastorijstraat.
  • Dan linksaf de Baudeloostraat in.
  • Niet zo heel veel verder moet je bij een Y waar een boerderij staat (hoeve Baudelo), haaks naar rechts en omhoog het veld in langs een onduidelijk pad. Je wordt er beloond met een mooi panorama.

Landschap:

Begin van de wandeling start je op de cuesta van Tielt, deze biedt bij helder weer reeds een kijkje op de Vlaamse Ardennen. Je daalt af naar de Leievallei, verschillende beken begeleiden je tijdens deze tocht. Een van de mooiste vonden we de Vondelbeek tussen Wontergem en Gottem, een nieuw parcours van de GR die je op een pad langs moerassen, hooiweiden en kouters voert, afgezoomd door onze typisch Vlaamse knotwilgen.
Het laatste stuk brengt je langs een oude Leie-arm de zogenaamde Machelen put, een idyllisch plekje aan een afgesloten oude meander van de Leie.

Etappe 6: Machelen – Lozer

Eindpunt:

• Lozer is een piepklein gehuchtje die bij Kruisem hoort (nieuwe fusie Kruishoutem-Zingem).
  • Op de N35 Deinze-Gavere, ongeveer halfweg neem je de N437 richting Kruishoutem. In de omgeving van het kerkje van Lozer vind je zeker een parkeerplaatsje voor je wagentje.

Terugweg:

• Lozer, naar links richting Nazareth terug de N437 nemen tot op de N35.
  • N35 Linksaf naar Deinze.
  • Aan de verkeerslichten van Deinze centrum linksaf doorgaand verkeer volgen.
  • Op het grote rond punt linksaf richting Kortijk de N43 om zo terug af te slaan naar Machelen.
    Net voorbij een begraafplaats voor Franse militairen, vind je op de linkerkant de kleine parking “Begraafplaats“.

Start:

• Op het eind van parking begraafplaats ga je een wandelpad in die achter de huizen van Machelen doorloopt tot op de “Zandweg”, kijk wel een beetje uit voor de hondenpoep die er kwistig mee bezaaid ligt.
  • Op de Zandweg aangekomen , die trouwens wel verhard is, ga je linksaf en volgt verder wit/rood.

Landschap:

Een heel saai eerste stuk tot over de E17: lintbebouwing, betonbaantjes, ….niet zo gezellig, maakt ongeveer 2/3 van de wandeling uit vandaag.
De klim naar een uitkijktoren is dan de eerste vermelding waard van de dag, waar je een mooi uitzicht krijgt op de Scheldevallei, diverse molens en de contouren van de Vlaamse Ardennen in de verte.
Het laatste stuk is in dalende lijn naar een bosje waar achter zich je aankomstplaats in Lozer bevindt.

Was voor ons veruit de MINST INTERESSANTE ETAPPE.

Etappe 7: Lozer – Oudenaarde (Ooike)

Eindpunt:

• Op de N60 Gent-Oudenaarde-Ronse neem je de N459 richting Kruisem (Kruishoutem).
  • Na een 5 tal Km kun je links van de weg op een kasseistrook je autootje achterlaten, nabij een autohandel, bijna helemaal bergop.

Terugweg:

• Neem de N459 terug richting Oudenaarde. Ga onder de N60 door om direct linksaf de oprit te nemen naar deze N60 richting Gent.
  • Aan de verkeerslichten Zingem (rechts) ga je LINKSAF richting Ouwegem en volg je nu de N435 en later de N437.
  • Devies: steeds rechtdoor en je komt er.

Start:

• In Lozer ga je schuin over het kerkje een brede schaduwrijke laan in waar je de wit/rode tekens terug vindt.

Landschap:

Reeds meer reliëf in het landschap vandaag.
Molens op de heuvels, een leuk moerasgebiedje langs de Rooigemsebeek wisselen af met mooie uitzichten op de Vlaamse Ardennen aan de overkant van de Schelde.
We komen toch wel een paar kastelen tegen uit het verleden én jongere exemplaren, nieuwe landhuizen met elektrische hekkens en hoge hagen op grote percelen grond.

Etappe 8: Oudenaarde – Etikhove

Eindpunt:

• Op de N60 neem je de eerste afslag “Maarkedallinksaf, dit is niet zó ver achter het oude Alcatelgebouw
  • en nog vóór de bergop (op de hoek links is er een carwash).
  • Een eind verder rechtsaf pijltje Etikhove volgen.
  • In Etikhove gaat er naast de kerk een baantje steil links naar beneden voorbij het kerkhof, de straat noemt “Puttene”, maar is nog wel voor een stuk geplaveid.
  • Voorbij de kinderopvang met speelterrein, bocht naar rechts volgen.
  • Het baantje komt een beetje verder bij zijn terminus aan.
  • Parkeer hier ergens je wagentje en AUB NIET aan het voetbalterreintje of kinderopvang (parkeerverbod !!!)

Terugweg:

• Rij de Puttenestraat weer uit.
  • Ga rechtsaf bij de kerk en rij via de N60 terug richting Oudenaarde.
  • Neem de afrit DeinzeKruishoutem.
  • Op de afrit hou je links om straks de baan over te steken en links onder de brug door te rijden richting Kruishoutem.

Start:

• Het GR pad dwarst de N459 in de onmiddellijke nabijheid.
  • Ga de Trompestraat in om de wandeling te beginnen.

Landschap:

In het eerste gedeelte daal je af naar Oudenaarde tot bij de vijver van Donk.
Aan de overkant van de Schelde volgt een steile klim vanaf Leupegem, het begin van de Vlaamse Ardennen.
Daarna terug in dalende lijn via de Maarkebeek richting Etikhove.

Etappe 9: Etikhove – Ellezelles

Eindpunt:

• In Ronse neem je richting Lessines de N57.
  • Wanneer je na de klim uit Ronse boven komt, maakt de N57 een flauwe bocht naar links.
  • Enkele hectometers verder passeer je de Provincie– en taalgrens.
  • Links kun je de auto parkeren op het kasseistrookje naast de molen van “Le Cat Sauvage”.

Terugweg:

• Rij terug naar Ronse en neem verder de N60 naar Oudenaarde.
  • Een 2-tal Km vóór Oudenaarde herken je misschien reeds de afslag naar rechts aan de carwash, waar je het pijltje Maarkedal volgt.

Start:

• Op het eind van de Puttenestraat loopt rechtdoor het GR pad langs een holleweg naar omhoog

Landschap:

Zeer gevarieerd vrij open landschap met vergezichten.
Idyllisch padje om de Taaienberg af te dalen die uitmondt in een brede vallei daarna licht klimmend
tot in Louise Marie. Er volgt dan een mooi stukje van het Muziekbos om uiteindelijk op de Kanarieberg aan te komen op een kruispunt van boswegen.
Na de oversteek van de N48 (Ronse-Brakel), veel op en af, langs onverharde wegen, een heerlijk “campagne” om mee af te sluiten.