20 maart 2021

GR 131: Damme – Ieper

De GR 131 is een zogenaamd Groot Routepad, de uitgever van de wandeling is de organisatie “Grote Routepaden”.
Bij die mensen kun je de wandelgids bestellen (zie link), dan krijg je meer achtergrondinfo én een kaartje per etappe

We bieden jullie in vogelperspectief een schematisch overzichtje van deze GR en enkele beelden die je onderweg kunt verwachten.

Voor de curieuzeneuzen onder jullie vullen we dit aan met wat  meer achtergrondinfo, bezienswaardigheden of gewoon een kort verhaal die ons is bijgebleven.

Klik hiervoor op onderstaande knop

GR 131 CURIEUZENEUS

Het is dus geenszins de bedoeling de wandelgids van GR nog eens flauw over te doen, het is doodgewoon een impressie van een route met enkele praktische tips naar organisatie toe, aangevuld met een “curiezeneusrubriekje” achteraan voor zij die geïnteresseerd zijn in geschiedenis, aardrijkskunde, cultuur, een legende, een sappig verhaal, ….

We stapten de GR 131 in het najaar van 2019 in 11 etappes.

De route hebben we als dagstappers ondernomen van om en bij de 13 Km, wat voor iets oudere knarren als wij, de betere oplossing leek.

Met vrienden reden we met 2 auto’s naar het eindpunt, lieten er 1 auto staan om dan terug te keren naar het startpunt van de dag.
Bij aankomst een kop koffie uit de thermos met een zoetje, om dan terug de auto op te pikken aan het startpunt die we ’s morgens hadden achtergelaten.
Terug naar huis en de dag was ongeveer ¾ om.

Een groene milieuvriendelijke oplossing is het niet, via de gids staan er alternatieven in om alles via het openbaar vervoer te ondernemen, alleen leek het ons een hele organisatie voor 1 dag wandelen.
Het liet ons ook welnog toe enkele zijsprongetjes te maken voor een paar bezoekjes onderweg.

Tja, wij zijn de laatst geboren babyboomers en nu op rust. We zijn opgegroeid in de tijdsbeleving dat de auto de ultieme vrijheidsbeleving was.
Gelukkig beperken de vele vroegere autokilometers zich nu tot die kleine escapades en thuis kiezen we meestal voor fietsen en wandelen.

Een betere oplossing is misschien 7 dagen stappen en onderweg logeren, maar dan zijn de etappes langer (om en bij de 20 Km).
“Wie het schoentje past trekke het aan”, …..het is in ieder geval een leuke route.

Je kan de route als GPX bestand downloaden, als lid van GR is het zelfs mogelijk de route online te volgen op je “smeurtfeun” zelfs in topografisch stafkaartmodel of gewoon in “Openstreetmap”.

GR 131 GPX

Voor een korte impressie van wat er te ZIEN is, klik op onderstaande knop voor een korte fotoronde:

GR 131 FOTO'S

Wij volgden de route op de “old fashioned way” via de wit/rode markeringen.
Daarom en alleen voor deze oldtimers waren er toch enkele “witte gaten” onderweg, waarmee we bedoelen dat op volgende plaatsen de markeringen niet werden gevonden:

DUS OPGELET TIJDENS VOLGENDE PASSAGES.
In het beste geval zijn ze ondertussen al gecorrigeerd.
Via het plannetje van de route op de website van GR-Paden, staan er ook trajectwijzigingen vermeld, dus raadpleeg steeds eens op voorhand deze site, of wordt lid wanneer je van plan bent regelmatig langs GR’s te wandelen.

Etappe 2: Maldegem – St Joris

Door wegwerkzaamheden was in het najaar van 2019 de markering verdwenen op de paal waar je naar links moet op grondgebied Knesselare :

In de Zeldonkstraat moet je op een gegeven moment naar links in de Blinde Ezelstraat.
Toen geen wit/rood gezien.
(Is ondertussen hopelijk aangepast).

Etappe 6: Wijnendale – Koekelare

Op de grens van het grondgebied Koekelare-Kortemark in de afzak van de Ruidenberg langs de Steenstraat moet je net voor de Kortemarkstraat naar rechts langs een aarden wegje tussen de velden.
Het was er net oogst van de wortelen, misschien was er een grote mastodont te kort ingedraaid, ofwel hebben ze het hier niet zo op wandelaars want even verder waarschuwt een bord je dat je een private weg betreedt.

Vóór de boerderij (de Blauwhofhoeve) ga je haaks naar links de Portweg in, even verder kom je op de Kortemarkstraat die je oversteekt.

Vind je het te riskant of te moeilijk om de weg te vinden kun je gewoon de Steenstraat afgaan tot op de Kortemarkstraat (wat drukkere weg), hier rechtsaf en 600 m verder links de Portweg in gaan.

Etappe 11: Essex Farm- Palingbeek

Nadat je doorheen de Rijselse poort in Ieper bent gewandeld, volg je een pad op de rand van de buitenvesten.

Ga nabij wandelknooppunt 66 naar rechts om even verder de ringweg over te steken naar het natuurgebied “de Verdronken Weide” die je langs de vijvers van Zillebeke voert.

Etappe 1
Damme – Maldegem (Donk)

Eindpunt:
De GR 131 kruist via de Barbaraweg de N9 (Brugge-Maldegem).
Langs de dreef van de Barbaraweg (links wanneer je van Brugge komt), kun je de auto parkeren.

Terug naar start:

Via Sijsele – Vivekapelle rij je naar parking Damme Oost.

Startpunt

Is dus “Parking Oost” in Damme (Oude Sluissedijk).

Landschap:

Polders in het eerste deel
Kanaal van Schipdonk onder de populieren
Landelijk in het stukje Meetjesland: kleine percelen, grachten, knotwilgen, …

Etappe 2
Maldegem – St Joris 18 Km

Eindpunt:

De GR kruist de N368 (Knesselare – Beernem).
Je kan parkeren aan een kapelletje in de Maria Aaltersteenweg.

Terug naar start:

Via Knesselare – Maldegem (N44-N9).
Logisch, maar toch nog eens voor alle duidelijkheid: de start van een etappe is steeds het eindpunt van de vorige!

Landelijk, de Vlaamse boerenbuiten

Etappe 3
St Joris – Hertsberge 12 Km

Eindpunt:

Hoek Kraaiveldstraat – Wingense straat is er een kasseistrookje nabij een dierenarts.

Via Beernem

Landschap:

Zeer bosrijke etappe (Bulskampveld- vagevuur en Blauwhuisbossen).

Etappe 4
Hertsberge – Baliebrugge (brug over E 403) 13 Km

Eindpunt:

Links naast de brug (vroegere oude  baan naar Torhout) is er plaats voor de auto.

Via Ruddervoorde

Landschap:

Tot Ruddervoorde wandel je via een groot aantal paadjes langs de rand van bosrijk gebied.
Na Ruddervoorde meer en meer tuinbouw en veeteelt (wat je ook duidelijk kan ruiken).

Etappe 5
Baliebrugge – Torhout – Wijnendale 13 Km

Eindpunt:
Parking Wijnendale (baan Torhout – Gistel – Oostende)

Terug naar start:

Langs de zuidkant van Torhout via
Kortemarkstraat – Hertog van Arenbergstraat – Tinnenburgstraat kom je in de Ruddervoordestraat die je rechtdoor volgt tot over de brug van de E403.

Landschap

Eerste stuk bosrijk doorheen recreatiedomein Groenhove
De noordelijke boog rond Torhout terug veeteelt en landbouw

Etappe 6
Wijnendale – Bos van Koekelare  14 Km

Eindpunt:

In de Bovekerkestraat (links baan Torhout – Diksmuide)I is er een kleine strook met parkeerplaats voor het arboretum (ook bushalte).

Terug naar start:

Via de N363 (Diksmuide-Torhout)kom je op de N33 (Oostende-Torhout)
nabij Wijnendale

Landschap:

Eerste stuk doorheen bos van Wijnendale.Daarna klimmetje naar de Ruidenberg (45 m) op de cuesta ten westen van Wijnendale, mooi panorama op de kustvlakte richting Oostende.
Daarna terug veel velden met intensieve landbouw (bloemkool, prei, wortelen)

Etappe 7
Koekelare – Vladslo 11 Km

In Vladslo centrum (pleintje), of schuin over de kerk langs baan naar Esen

Via Beerst terug op N363 richting Torhout.

Eerste mooi stuk door Koekelarebos
Daarna velden en bos (Poëziebos – Praatbos) in de omgeving van het Duits kerkhof met de beroemde beelden van Käthe Kollwitz.

Etappe 8
Vladslo – Diksmuide – Oudekapelle 12 Km.

Eindpunt:

Langs de baan Diksmuide-Lo is er parkeerplaats op een klein pleintje (oude pastorie of zoiets?)

Via de N364 terug naar Diksmuide en via de N35 naar Esen, daarna  links naar
 Vladslo

Landschap:

Plotse verandering in landschap. Nu kom je echt in het vlakke polderlandschap van de Ijzervlakte.
Op weg naar Esen met zijn plompe toren wandel je door drassige weiden, loop je op dijkjes, ….
Eerst de Handzamevaart en daarna de Ijzer worden vandaag je leidraad naar en voorbij Diksmuide.

Etappe 9
Oudekapelle – 3 Grachten 13 Km

Eindpunt:
Aan de brug van 3 Grachten waar de Ieperlee in het kanaal Ieper-Ijzer uitwatert.

Via Noordschote – Reninge – Lo, terug de N 364 nemen richting Diksmuide

Landschap:

Waterrijk polderlandschap met grachten en weiden tot aan de Knokkebrug (splitsing Ijzer en Kanaal naar Ieper.
Doorheen het natuurgebied en spaarbekken “de Blankaart” een heel drassig gebied.
Daarna iets hoger gelegen percelen met verspreide boerderijen.

Etappe 10
3 Grachten – Essex Farm (Noorden Ieper)   12 Km

Eindpunt:
Langs de N369 Diksmuidse weg is er parkeergelegenheid naast het kerkhof van Essex Farm.

Terug naar start:
In de scherpe bocht (Lizerne) naar links kun je via Noordschote terug naar 3 Grachten

Landschap:

Tot Boezingesas volg je de linkeroever van het kanaal naar Ieper. Van op de dijk kijk je uit op een biljartvlak polderland. Het is er heerlijk wandelen in dit paradijs voor watervogels.
Heel in de verte zie je de heuvelrug Ieper-Poperinge verschijnen.
In Boezingesas verander je van oever en loop je doorheen een stukje bos.
In Boezinge zelf ga je terug over het kanaal om daarna kriskras doorheen een woonwijk te wandelen. Tenslotte bereik je via velden het kerkhof van Essex Farm.

Etappe 11
Essex Farm – Palingbeek 14 Km

Eindpunt:

Parking in de Palingbeekstraat = een zijweg van de Komense Weg.
Rij liever op kaart dan op de navigatie van je auto, want ieder wegje hier in de buurt noemt  Palingbeekstraat.
Je komt gegarandeerd verkeerd uit en eindigt meestal ergens in de buurt van een golfterrein wat ons trouwens al 2x is overkomen, vandaar, ….
Ga bij afrit 4 op de brug naar links richting Bellewaarde op de N37. Bij het ronde punt met 5 baantjes (Hellfire Corner), neem je het 4e exemplaar dit is de Maaldestedestraat en gaat richting Zillebeke.
In Zillebeke op de T rechtsaf de Blauwepoortstraat om dan op de Komense Weg naar links te rijden.

Terug naar start:

Na de parking linksaf via Komense Weg naar N336 en dan rechts, kom je aan de Rijselse Poort.
Links op rond punt voorbij station tot N308. Eventjes rechts en dan op groot rond punt (gevangenis) links de Haiglaan. Over het kanaal Komen-Ieper. Verder groot rond punt N8, rechtdoor de Veurnse Weg tot op de Noorderring N38. Rechtsaf, even verder afslag voor het kanaal nemen en dan naar links.

Landschap:

Langs stadsparkjes en de Ieperse vesten passeer je voorbij de Menenpoort, tenslotte kom je ten zuiden aan de Rijselse poort. Je wandelt in het centrum maar het groen overheerst.
Daarna laaggelegen moerasgebied langs de Zillebeekse vijvers, een prachtig natuurgebied met tal van watervogels.
Laatste stuk van de tocht moet je klimmen naar het Molenbos.
Eindigen doe je op een T in het bos waar het niet zo duidelijk is waar je naar toe moet.
Tip: ga rechtsaf om even verder op een betonbaantje te komen die je linksop gaat, zo kom je terug aan de parking.

Wil je achteraf nog een stukje WO1 in het landschap zien?

Op enkele hectometers, dus op wandelafstand, kun je naar Caterpillarkrater (grootste bommenkrater van WO1), de beruchte Hill 60 en de spoorlijn des doods langs het vroegere kanaal naar Komen.

Al deze “attracties zijn gelegen in Domein de Vierlingen (onderdeel van het grote Palingbeekdomein).
Volg de link voor de complete folder van het domein (32 blz)

Het bezoekerscentrum met expo-ruimte over de aanleg van het “mislukte kanaal” Komen-Ieper (verbinding Leie-Ijzer) is gelegen langs de Vaartstraat.
Het is ook een leuke plek om met je (klein) kinderen te bezoeken.

Nog meer oorlogsverleden:  “the Bluff”, niemandsland, het “Landart” kunstwerk van Koen Vanmechelen bevinden zich dichtbij de parking. Het klein maar mooi gelegen Woods Cemetary vind je langs de Verbrandemolenstraat.